Centar za odgoj Zagreb (Dugave)
Produženi stručni postupak (u daljnjem tekstu PSP) je poseban oblik preventivnog rada s djecom osnovnoškolske dobi, u pravilu od 8-14 godina, koja iskazuju određene teškoće u funkcioniranju (tzv. rizična populacija) s njihovom primarnom sredinom – roditeljima i školom.
Osmislili su ga djelatnici Centra za odgoj Zagreb (Dugave) prije 15 godina te ga realizirali na zahtjev škola i uz poticaj i suradnju nadležnog Centra za socijalnu skrb sa prosvjetno-pedagoškom službom.
Osnovni cilj ovog oblika rada predstavlja rana intervencija u svakom pojedinačnom slučaju, pružanje neposredne i kontinuirane pomoći učenicima u otklanjanju očitovanih problema te prevenciji njihova intenziviranja.
Prednosti programa su:
- odvija se u prostorima matične škole učenika korisnika,
- djeci su osigurana dva obroka dnevno,
- djeca svakodnevno u grupi provode 5 sati, a to je vrijeme u kojem se organiziraju različite grupne aktivnosti te rad na saniranju teškoća i svladavanju obrazovnih sadržaja,
- individualni rad provodi se kao nadopuna grupnom radu obzirom na konkretne potrebe ili probleme djeteta,
- odgajatelji (uglavnom socijalni pedagozi) kontinuirano prate status učenika kroz svakodnevno informiranje i konzultiranje s nastavnicima i pedagoškom službom škole, rade s roditeljima te kontaktiraju i uključuju stručnjake drugih službi i ustanova u čijoj je domeni svojevrsna skrb o djetetu.
Odabir djece za uključivanje u grupu PSP-a ostvaruje se na poticaj pedagoške službe škole uz preporuku i rješenje nadležnog centra za socijalnu skrb, a prema kriterijima utvrđenim programom PSP-a. Pri Osnovnoj školi Otok program PSP-a je započeo Školske godine 1993./94. Tijekom dosadašnjih osam godina ovim oblikom rada bilo je obuhvaćeno više od 50 djece.
U školi su ustrojena dva odjela te je obuhvaćeno dvadeset i četiri učenika, a vode ih socijalna pedagoginja Vanja Budanović i mr.sc. prof. defektolog Edita Šafranko. Broj učenika tijekom školske godine se mijenja. U radu nastojimo razviti što je moguće veći stupanj socijalne kompetencije djece. Osim pomoći u svladavanju obrazovnih sadržaja (što toj djeci često nije moguće u vlastitom domu) različitim sadržajima i tehnikama, djeci se pruža mogućnost osnovnih i složenijih socijalnih vještina i sposobnosti, usvajanje pozitivnih društvenih vrijednosti i u konačnici prihvatljivog modela ponašanja.